Jaa mikähäh?
TA. Total Annihilation. Cavedogin jo kultaisella 90-luvulla tekemä RTS, joka pistää asiallisesti nekkuun vielä tämänkin päivän onnettomia C&C-klooneja. Kaunista grafiikkaa (semikolmedee, taustat on kaksiulotteisia), järjettömät määrät yksiköitä ja loputtomasti strategiavaihtoehtoja. Sanalla sanoen, rähinä. Kestää hetken opetella, mutta on varsin looginen ja sietämättömän hauska suuremmissa pelaajamäärissä. Kenttää, yksikköä ja modia pukkaa vielä viidenkin vuoden jälkeen kuin viimeistä päivää.
Jaa tuo kuva? Se on Keijo. Keijo on kiva.
"The Krogoth is armed to the teeth with a
medium range Gauss Cannon, Annihilator and a Rocket back-pack. The Annihilator has very similar stats to
the Arm Annihilator but the range is shorter (700 vs. 1200). The cost of each
shot is 2000 units of energy, the damage is 2500. The Krogoth reload time is
slightly faster than the Annihilator (5 vs. 4).
The Gauss Cannon has a medium
range, the damage is medium (480) and the reload time is fast.The Rockets are more or less Flak Guns in
rocket disguise. The default damage is only 131 but against aircrafts it is 383.
Add to this the area of effect (80) and a fast reload time and you have yourself
a Gunship Killer. Compared to a Flak Gun the area of effect is 33% smaller, but
the damage is more than double. The heavy armed Gunships need only 3 hits to be
taken down and remember - each shot can hit more than one unit.
The Krogoth has very thick skin, it can
take a whopping 29918 points of damage. This equals 20 blasts from an
Annihilator before you can start reclaiming the metal."
Keijo on ystäväsi.
Asennusjärjestys
Pitihän tällekin asialle oma, pysyvämpi muotonsa saada, ettei tieto kulje pian pelkkänä kansantaruna suusta suuhun. Järjestys on:
- Asenna Total Annihilation.
- Asenna TA:CC (Core Contigency). Jos et tähtää single player-kamppikseen, tarvitse muuta kuin multiplayer maps valita (itse "CC"-optio on väkisin päällä).
- Tähän väliin kuuluu 3.1c- patch.
(linkistä löytyy.)
3.1c - upgraden mukana tulee nippu yksiköitä, joita sitten EI tarvitse pitkin veppiä saalistaa. Tarkempi lista sivun alalaidassa. - Pätsin jälkeen tulevat viimeiset viralliset yksiköt:
(asennusjärjestyksellä ei väliä. Paketit asentavat yksiköt suoraan, tarvitse
mitään säätää.)
...tai jos laiskottaa, niin koko unit-nippu yhdessä zipissä.
- Siinä se sitten. TA käyntiin tahi lisäsäädön ohjeistusta alta.
TOTALA.INI
Tosimies ei 200 yksikön rajoituksella pelaa. Niih. Nykypäivän ökypentiumien ja halvan SD- ja DDR-RAMin myötä suuremmat massat alkavat olla pala kakkua. Limitin nostaminen käy TOTALA.INI:n avulla. Kyllä, sitä ei alunperin asennuksen jäljiltä ole, joten sellainen luodaan tahi ladataan näppärästi tästä linkistä. Minimissään juoni on seuraava: luot asennushakemiston (tyypillisesti C:\CAVEDOG\TOTALA\) alle tiedoston TOTALA.INI, jonka sisälle tunkkaat seuraavan näköisen tekstin:
[Preferences]
UnitLimit = 400;
Tallennus, ja kas kummaa, 400 unittia kipittää pitkin pelikenttää.
Kartat
TA:CC sisältää melkoisen nipun uusia karttoja, joten näitä ei ihan ensimmäisellä sekunnilla tarvita. Alla kuitenkin muutamia koostettuja lisäkarttoja, osa Cavedogin virallisia, osa fanikamaa. Viralliset kartat eivät kaipaa kummempia ekstroja toimiakseen, fanikarttoja varten tarvitset hpi-laajennokset (näistä enemmän jäljempänä).
Viralliset
(nämä ovat asennus-exejä. Ihan sinne oletuskirjastoon vaan kun installeri kysyy.)
- Ancient Issaquah (5.9 mt)
- Plains and Passes (5.6mt)
- Tropical Paradise (6mt)
- Luschie (6.1mt)
- Luschious (5.9mt)
- ThundurLok Rok (3.9mt)
- Long Lakes (1.2mt)
- Starfish Isle (755k)
HPI-laajennokset
Fanikartoissa on kaikenlaista tilesettiä ja AI-säätöä ja tiesmitä. TAMEC (TA:n karttaveppapalvelu) on kuitenkin koonnut mukavasti suurimman osan laajennoksista kahteen HPI-pakettiin. Peruspaketti on nimeltään TAMEChpi2000, ja tämän päälle julkaistaan versioltaan muuttuvaa HPI-pakettia TAMEChpi2000(versiokirjain). Nykyisellään mennään kirjaimessa b.
- TAMEChpi2000 (9mt)
- TAMEChpi2000b (1.6mt)
Lataat, purat (noon zippejä) ja tönäiset tiedoston suoraan TA:n asennushakemistoon (esim. jälleen se C:\CAVEDOG\TOTALA\). Jos fanikartan mukana tulee muita HPI-tiedostoja, niitä ei periaatteessa kannata käyttää (as in, purkaa ja laittaa niitä roikkumaan asennushakemistoon)- TA haluaa mennä sekaisin jos HPI-laajennoksia on monta.
Fanikama
Näiden asentaminen on sitten enempi oma taiteenlajinsa.
(on their way. hetki pieni, päivä pari.)
Yksiköt
Seuraavassa pikaiset kuvaukset sekä 3.1c- pätsin mukanaantuomista yksiköistä, että erikseen ladattavista.
Core
Meri
Leviathan - taistelusukellusvene. Iso, hidas, yleisen konsensuksen mukaan melko syvältä.
Phantom - tutkanhäirintäalus.
Mobiili
Copperhead - mobiili ilmapuolustus. Cobra pyörillä.
Leveler - "riot tank" (whatever). Hidas, mutta varsin tuhovoimainen perustankki.
Kbot
Dominator - Raskaalla raketinheittimellä varustettu kbot.
Voyeur - Tutka-kbot.
Sumo - Raskas (ja hidas) hyökkäys-kbot.
Rakennukset
Neutron - Neutroniohjusalusta. Kuten Silencer, mutta ohjus pysäyttää yksiköt.
Toaster - Maan pinnan alla piilotteleva raskas kanuuna.
Cobra - Imapuolustus (flak cannon). Silppuaa gunship-laumoja eleettömästi.
Thunderbolt - Kelluva lasertorni. Näppärä perusmeripuolustukseen.
Stinger - Rakettitorni
Kelluva metallintuottaja.
Arm
Ilma
Eagle - Keskipitkän kantaman tutkalentokone.
Mobiili
Penetrator - Liikkuva energia-ase. Annihilator telaketjuilla.
Phalanx - Mobiili ilmapuolustus. Flakker pyörillä.
Kbot
Marky - Tutka-kbot.
Warrior - Jalkaväki-kbot.
Shooter - hidas annihilator-kbot. Krogothintappaja (kunhan esiintyvät laumassa).
Rakennukset
Stunner - EMP-ohjuskompleksi. Ohjus pysäyttää yksiköt.
Defender NS - Kelluva ohjustorni.
Flakker - Ilmapuolustus (flak cannon)
Moho Metal Maker - metallintuottaja++
Verhoutuva fuusiovoimala
Linnoitusseinä
Kelluva metallintuottaja
General Keyboard Shortcuts | |
---|---|
A Attack B Build C Capture D D-Gun E Reclaim G Guard H Share Resources L Load Unit M Move order N Next Unit O Orders P Patrol order R Repair S Stop Order U Unload unit |
+ Increase Game Speed - Decrease Game Speed ~ Toggle Unit Health Bars Enter Activate The Message Bar Space Games Stats And Unit Totals Esc Cancels The Current Command F1 Unit Info F2 Options Menu F3 Go To Last Reporting Unit F4 Show Scores Cntrl F5-F7 Set Bookmarks F5-F7 Jump To Bookmark F12 Clear Messages Shift Queue Orders Cntrl 1-9 Set Squads Alt 1-9 Select Squad |
Control Shortcuts | Managing Unit Info |
Ctrl-A Selects all units, including Commander Ctrl-B Selects all con. units except Commander Ctrl-C Centers screen on Commander and selects him Ctrl-D Toggle self-destruct. Ctrl-P Select all aircraft with weapons (new in v3.0). Ctrl-R Select all radar, jammers, sonar, and sonar jammers (new in v3.0). Ctrl-S Selects everything on the screen Ctrl-V Selects all aircraft Ctrl-W Select all mobile units with weapons except Commander (new in v3.0). Ctrl-Z Select all units of the currently selected type.
|
B Build Menu for That Unit O Order Menu for the Current Unit 1-9 Menu for That Current Unit , Previous Menu for That Unit . Next Menu for That Unit ~ Toggles Damage Bars on the Units F1 Displays Info on Selected Unit F3 Takes You to the Unit That Last Chatted N Scrolls to the Next Unit Off Screen T Tracks the Selected Unit
|
Misc Commands | Recorder Commands |
+contour# Displays A 3D Contour, # = 1-15
+switchalt Switches Between Squads With Only The Number Keys +shootall Causes Units To Shoot Anything They See +shareenergy Shares Energy With Your Allies +sharemetal Shares Metal With Your Allies +sharemapping Shares Map Information With Your Allies +setsharemetal # Shares Metal While Keeping Number Amount for Yourself +setshareenergy # Shares Energy While Keeping Number Amount for Yourself +switchalt Switch Between Squads With Only the Number Keys +showranges Shows the Range of the Unit Selected +clock Shows the Time of the Game |
.time Shows the Times of Each Player
.sharelos Shares Map Information and Radar With Allies .take Takes the Units of Your Allies .takecmd Takes Your Allies Commander .randmap Chooses a Random Map .fixall Tries to Fix Any Problems or Bugs / prevents units to blow up while built .stoplog Stops the Recorder .syncon X Y Locks the Game Speed Betwee
|